Sidor

onsdag 27 februari 2013

Måla en tavla tillsammans med barn


"Ja, vi låter barnen måla varsin tavla. Det tycker de nog är kul och det blir så fint. Så får tavlorna hänga i deras rum sen."

Låter det bekant?

Jag har både hört det inne på Panduro och läst det på bloggar på nätet. Men vet ni vad jag säger? Måla en tavla tillsammans och häng den i vardagsrummet. Att måla tillsammans med barn är roligt och givande; man vet aldrig hur slutresultatet blir.


tavla2

Det här är mina tips för att måla en tavla tillsammans:
- Välj gärna ett tema tillsammans (om barnet är lite äldre). Vi inspirerades av Tingatinga eftersom min dotter är väldigt förtjust i de sagorna och djuren.
- Börja med att måla bakgrunden. Täck helt, så slipper ni vita fläcker sen. Passa på att måla med händerna och smeta ut färgen över duken med fingrar och handflata.
- När färgen har torkat är det dags att börja måla motiven. Det kan vara bra att dela upp det så att man tar bakgrunden på kvällen och motiven nästa dag, så blir det inte ett mastodontmålarpass där alla tröttnar innan tavlan är klar.
- Släpp alla dina tankar på och förhoppningar om hur tavlan ska se ut.
- Och säg hejdå till perfektionisten i dig. Var spontan, ha roligt. Strunta i om något "blir fel" för det finns inga fel så länge man har kul. (Gör om och måla i värsta fall över det du inte är nöjd med.)
- Var kreativa. Tänk inte på hur något ska se ut, utan följ bara med i det som händer. Använd penslar, fingrar, ihopskrynklat tidningspapper, pinnar, tops, sminkborstar och vad ni nu har hemma att måla och skapa effekter med. Måla, rita, spill, stänk, kladda.
- Täck bordet med vaxduk eller tidningar och ha på er oömma kläder. Vi målade med akrylfärger som vi blandade till i en plastburk + lock som det varit hämtmat i.

tavla3

tavla1

Det här ett favoritprojekt från i somras, men jag tror aldrig jag bloggade om det här.

Färgerna vi målade med finns förstås i milly & molly-butiken.


Inga kommentarer: