Sidor

onsdag 17 april 2013

Hur man stickar prydligare ränder

Jag lärde mig något nytt på raggsockskursen, som jag tänkte tipsa dig om.

IMG_7424 IMG_7425

Under vintern har jag och några andra mammor från min dotters förskola gått på en raggsockskurs. Läraren var en fd textillärare och hennes kollega. Vi träffades varannan vecka och stickade (samt fick kaffe/te och kaka, förstås). Vår lärare är som ett levande uppslagsverk i stickning och jag lärde mig många bra saker, som t ex hur man gör en förstärkt häl.

Men fullärd inom stickning blir man aldrig, sa hon, för jag lär mig hela tiden något nytt.

Den vänstra sockan hade jag redan påbörjat när jag gick till kursen första gången. Innan jag stickade den högra sockan fick jag lära mig ett enkelt knep för att sticka snyggare och prydligare ränder:

Man stickar första och sista varvet i den nya färgen (randen) med enbart räta maskor.

Visst är det enkelt? Och gör stor skillnad.


Ps. Ja, sockorna är olika. Jag hade glömt den första hemma när jag påbörjade den andra och trodde attjag mindes hur jag gjort (I didn't). Det är därför den ena är 1 rät, 1 avig och den andra 2 räta, 2 aviga.


2 kommentarer:

Tintomara sa...

Å, jag måste prova men nu är ju klockan så mycket... Vill gärna ha mer sticktips om du har, och virktips med, jag gör bådadera. (Jag har alltid flera igång både av böcker och handarbeten. Vet inte vad det är symptom på men nåt är det säkert.)

maria sa...

Tintomara - kul att du gillar tipset. Det kan nog komma fler framöver.
Jag har också alltid många projekt och böcker på gång samtidigt :)